onsdag 6. oktober 2010

Vannfri Bilpleie - Virker det?

Det har vært sagt mye om Vannfri Bilpleie-produkter siden de kom på 90 tallet. Om du ikke er fortrolig
med hvordan de virker, la meg først forklare. I utgangspunktet sprayer du en del av bilen din med den
vannfrie bilpleien, lar det virke i 5-10 sekunder, og til slutt tørker du det av med en microfiberklut. Da
jeg først hørte om disse produktene, ble jeg meget skeptisk. Men jeg ble behagelig overrasket over
deres effektivitet.




Hvert av de vannfrie bilpleie-produktene er enestående i hensyn til dets ingredienser. Den aktive

hovedingrediensen i disse produktene er den som faktisk rengjør din bil. Det er 2 typer med tanke på

hva slags aktivt ingrediens som virker best.

 

Noen av vannfrie bilpleie-produktene stoler på petroleums-ingredienser, silikoner eller andre

hydrocarboner til å rengjøre bilen. Når jeg tok en nærmere kikk på disse, kunne jeg ikke se noen stor

forskjell på dem du ellers får kjøpt på en bensinstasjon. Hvorfor? Det har gjentatte ganger blitt påpekt

at disse kjemikalene er farlige for både helse og miljø. Er du i tvil om hvilket produkt du skal kjøpe,

spør produsenten etter Data-blad og sjekk selv.

 

Den andre typen av vannfrie bilpleie-produkter bruker organiske plantebaserte ingredienser for

rengjøring av bilen. De du finner på markedet i dag er ikke giftige, er nedbrytbare i naturen og helt

uten petroleums ingredienser. Jeg har funnet liten forskjell på disse to typene av aktive ingredienser

ved liten – til moderat skitne biler.

 

Den siste forskjellen blant vannfrie bilpleie-produktene er at en del av disse inneholder carnauba voks.

Mens folk flest finner disse produktene tiltalende (vask og voksing samtidig) føler jeg at disse kunne

vært separert fra hverandre. En voksbehandling etter en vannfrie bilpleie vil vare noe lengre.

 

Her er vitenskapen bak hvordan prosessen fungerer. Når den vannfrie bilpleien er sprayet på bilen, vil

såperester, tjære, salter og petroleums-partikler brytes ned og Polymer vil kapsle inn og løfte opp de

gjenværende partiklene fra overflaten. En microfiberklut blir brukt for den har en stor

absorbasjonsevne og mykhet, som hjelper til med å fjerne partikler fra bilens lakk uten å ripe. En

microklut nummer 2 brukes for å polere med den gjenværende bilpleien.

 

Sammenlignet med tradisjonell bøtte og såpevask, tar vannfri bilpleie betydelig mindre tid og krefter.

Jeg har funnet at gjennomsnittlig vasketid (inklusiv forberedelser) er i rundt halvparten av tiden som

ved tradisjonelle metoder. Pluss, du trenger ikke å bekymre deg for at avfallsvannet renner ut i

naturen urenset.

Som en konklusjon, vil jeg absolutt anbefale ihvertfall å prøve vannfri bilpleie produkter, og se hvilken

du liker best. En av mine favoritter er:

 

NOWET

Bilpleie på 1-2-3

 

Kos deg med bilvasken !





Om forfatteren


Om forfatteren: Jostein Fagerlie har 8 års erfaring med vannfrie bilpleie-produkter. Han eier og driver .com selskapet

Bilpleie-guiden.com som selger en komplett linje med vannfrie bilpleie produkter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar